Researtikel Passau - Wien

Från vår gäst Catherina

Startpunkten för vår resa var universitetstaden Passau. Väl framme parkerade vi vår bil på Globus Group stora parkeringsplats. Intressant fakta: tre floder - den blå Donau, den gröna Inn och den svarta Ilz - möts i Passau. Därifrån tog vi en skyttelbuss till Passau Racklau, där M/S Normandie var redo och väntade på oss. Check-in var väldigt smidigt och snabbt avklarat och före vårt första informationsmöte på eftermiddagen hade vi tillräckligt med tid för att flytta in i vår hytt och utforska skeppet. På informationsmötet, som hölls både på engelska och tyska, fick vi veta rutten inför nästa dag. Två rutter fanns tillgängliga, en lite lättare och en lite svårare. Jan, vår reseguide, kände till rutterna väldigt bra och hans insider tips var värda sin vikt i guld. Efter informationsmötet, välkomnas vi med en drink av besättningen som presenterar sig och hälsar oss varmt välkomna. Efter det avnjuter vi vår första middag ombord.

Första cykel etappen med vackra vyer över floden Donau och staden Linz

Jag och min sambo känner oss motiverade och stärkta av dagens frukost och beger oss i riktning mot Obermühl. Donau fanns alltid i vårt synfält och nådde “Schlögener Schlinge” - min absoluta favoritvy för vår först cykeldag. Landskapet var verkligen imponerande! Men tillräckligt om den hänförande vyn - bland bilderna ser du en bild av det naturskådespel och förstår vad jag menar! Efter ankomsten till Obermühl, stärkte vi oss med en glass innan vi återvände till MS Normandie. De väntade redan på oss och så snart alla passagerare hade kommit ombord, fortsatte vi mot Linz. På soldäck beundrade vi det förbipasserande landskapet. När vi anlände till Linz fick vi tid över att upptäcka stadens centrum på turisttåget som går genom staden. Väl ombord igen avnjöt vi en 4-rätters middag.

Glasspaus längs vägen

Glass och att känna sig som en prinsessa i Greinburg slottet

Under natten tog vårt flytande hotell oss vidare till Mauthausen. Och nästa morgon avnjöt vi en ordentlig frukost och hoppade på våra cyklar återigen. Målet för dagen var Grein. Vi cyklade förbi vete - och solrosfält längs Donau tills M/S Normandie hann ikapp oss. Intressant fakta: om du bestämmer dig för att cykla längs den vänstra sidan av Donau, cyklar du i Övre Österrike. Om du väljer den högra sidan så cyklar du i Lägre Österrike. Strax efter Grein åt vi vår lunch på värdshuset Gasthaus Schatz-Kastl på Ardagger Markt. Jag rekommenderar starkt det här värdshuset, maten var jättegod och personalen var vänliga. Speciellt vacker var utsikten över Dornach slott. När vi kom fram till Grein, åt vi glass på glassbaren Schörgi som ligger mittemot hamnen, där M/S Normandie redan väntade på oss. På kvällen gick vi en guidad tur i Greinburg Slott.

Tredje etappen till Melk

Dagens cykeltur tog oss till Melk. Min oro för det ganska långa avståndet på 50 km var helt ogrundat: tiden flög iväg. Denna natursköna cykelväg var värd att se. Den sträckte sig längs Donau och vi njöt av naturlandskapet. Tack vare att det var en nationell helgdag, fick vi se en hel del band som spelade längs vägen till byarna. Vid ankomst till båten ställde vi in cyklarna och tog oss en promenad till den lilla staden till fots. Min personliga höjdpunkt: Stift Melk. Under natten tog M/S Normandie oss till Tulln.

Från Tulln till Kahlenberg

Efter frukost förberedde vi en lättare lunch inför dagens resa. Tråkigt nog var vi tvungna att lämna staden Tulln, som är känt både nationellt och internationellt som en trädgård och konst stad. Men andra höjdpunkter väntade oss nu, så som Stift Klosterneuburg, som ligger precis utanför Wien. Från Kahlenbergerdorf fotvandrade vi till utsiktsterrassen i Kahlenberg. Vandringen genom vingårdarna var definitivt guldkorn, som vi belönades med en imponerande utsikt över Wien! Vi asvlutade dagen med middag ombord.

En kulturens dag i Wien

En vilodag var planerad för den här dagen, så vi bokade en stadstur i Wien. Jag kan verkligen rekommendera denna sightseeingtur. Du får en helt annan upplevelse när du utforskar Wien med cykel. Vi startade turen i Wien-Nussdorf, där vårt skepp lade till natten innan. Vår guide berättade mycket om artisten Hundertwasser. Så vi besökte Hundertwasserhus, cyklade förbi Hofburg och tog en kortare avstickare genom Wiens stadspark. Turen avslutades precis framför Stephansdom i Wiens centrum. Där tog vi en paus på ett typiskt wienskt kafé. På kvällen svidade vi om för att gå på operan.

Cykling genom det vackra Wachau-dalen

M/S Normandie lämnar Wien och fortsatte under natten till Dürnstein. Utvilade och förväntansfulla cyklade vi vidare i riktning mot Pöchlarn. I den här etappen cyklade vi över böljande kullar, förbi vingårdar, slott, kloster och ruiner. Den här dalen är verkligen vacker! På kvällen blev vi bortskämda med e piratmiddag, borden var dukade enligt temat, och servitörerna och servitriserna var också utklädda. Den här middagen var väldigt speciell för oss!

Avresedagen är här

Under frukosten ombord gick vi igenom de senaste dagarna. Vi njöt av det härliga vädret på soldäck och skymtade också några av de cykelleder som vi följt under de senaste dagarna. Vi anlände till Passau runt 11 och lämnade båten lyckliga över vår upplevelse, men ledsna för att den var över. Skyttelbussen tog oss tillbaka till Globus parkering. Och därmed avslutades vår resa med cykel och båt längs floden Donau för den här gången.

Jag är överlycklig och kan verkligen rekommendera denna resa. Atmosfären ombord, cykeletapperna, de kulturella höjdpunkterna. Jag kan verkligen inte hejda min entusiasm och hoppas att jag har kunnat inspirera andra till en cykel och båt resa!

Catherina's resa

Lätt
Österrike

Båtcykling Passau-Wien-Passau, MS Katharina

8 dagar | på egen hand