Researtikel Donau

Härlig cykling från början Donauflodens cykelväg

De som tror att cykla bara är för atleter med hög uthållighet bör genast tänka om. I denna artikel kan du läsa om när vi lät en otränad person cykla längs Donaufloden på en av våra cykelresor.

Denna morgon i Wien är mycket speciell – och början på en ganska ovanlig kärlekshistoria. Innanför en barock byggnad i denna stad, som ligger vid Donau, ligger jag inbäddad i min hotellsäng, fullproppad efter frukost och med ett brett leende då jag reflekterar över den senaste veckan. Inte bara för att (som ni säkert håller med om) semestern är den bästa tiden på året, men också för att jag äntligen funnit den perfekta semestern för mig. Aktiv och händelserik – helt enkelt perfekt! Det var definitivt rätt beslut att cykla längs Donaus cykelväg från Passau till Wien. Det var första gången jag tränat dagligen och första gången jag uppriktigt kan säga att jag är stolt över min resa. En sak är säker: det är definitivt inte den sista cykelresan jag gör.

Fysik som en atlet? Inte alls!

7 dagar tidigare var jag 300 km västerut. Jag beslutade att börja cykla från Passau, även känd som  treflodsstaden! Jag kunde även ha börjat i den barocka staden Schärding. Tröjan jag köpte för resan tycks inte sitta perfekt nu när jag är redo att ge mig av från Passau, men hyrcykeln uppfyller alla mina förväntningar. Så gav jag mig av mot Wien, lämnade Passau och dess söta små gator. Det hade förstås varit möjligt att cykla de 300 kilometrarna fortare. Det finns också resor som är 7 eller 5 dagar långa. Dock, eftersom vägen längs den blå Donaufloden har så många fascinerande platser och eftersom jag var nybörjare på att cykla bestämde jag mig för resan på 8 dagar.

Romantisk natur och städers pärlor

Allteftersom jag tog mig ca. 50 till 60 km närmare Wien varje dag, förstod jag mer och mer vad det är som fascinerar så många med cykling. Det är friheten att cykla i vilket tempo du vill. Eller möjligheten att ta en omväg som går över fält, genom skogar eller längs med vattnet. Eftersom vägen huvudsakligen är plan och i mycket bra skick är det roligt att ibland cykla genom något grövre terräng. En djupgrön färg och massor av träd höll mig sällskap längs nästan hela vägen mellan Passau och Wien. Övre Österrike, nedre Österrike och Wien - alla dessa regioner jag cyklade genom hade sin egen speciella charm.

Ständigt lite nedförsbacke, vilket härligt cyklande!

Redan efter de första timmarna stod det klart att den här resan inte handlar om något hastighetsrekord. Det hade trots allt varit synd att susa förbi dessa fantastiska landskap utan att ta in dem ordentligt. Därför cyklar jag hellre i ett bekvämt tempo medan jag andas in den friska luften och funderar över hur det kan kännas så lätt för mig att cykla. Det var först senare som jag fick veta att Donaus cykelväg sluttar något utför när man cyklar österut, och det är därför det är en så bra cykelresa för nybörjare som jag. Trots det makliga tempot fanns det alltid tid att besöka sevärdheterna på varje etapp, eller bara luta sig tillbaka och slappna av.

Stift Melk

Romantisk natur och städers pärlor

Precis vid platsen där Donau gör sin välkända 180 graders sväng, med anledning av granitklippan, tog jag en paus och till och med en liten tupplur. Detta fick verkligen naturen att komma till sin rätta. Schlögener Schlinge (slingan) är till och med mer imponerande i verkligheten än på bilderna på internet. Jag tog några djupa andetag, doppade tårna i det kalla vattnet och såg fram emot de kommande etapperna jag hade framför mig – vem hade kunnat tro att min första cykelsemester skulle ha en så meditativ effekt på mig?

De pittoreska små städerna längs vägen ser ut som om de vore målade ibland. Schärding, Passau, Ybbs, Spitz, Dürnstein och Krems – alla ger dig en känsla av välbefinnande, både fysiskt och mentalt. Varje dag på resan upptäckte jag nya fantastiska områden intill Donau. Dessa idylliska platser är en perfekt tillflykt från städernas buller och stress och ger dig möjlighet att njuta av dess mat och kultur. Min personliga, kulturella höjdpunkt från resan var mitt besök på Melks kloster och dess enastående utsikt över Donaudalen, liksom Greins båtmuseum och den äldsta, fortfarande använda, teatern i Greinburg.

Cykla rakt genom Österrikes mittpunkt

Jag får medge att jag aldrig fått så mycket motion som under denna veckas semester. Därför är det ingen överraskning att jag satte i mig regionens alla olika kulinariska fröjder varje kväll. Motion i den friska luften gör en verkligen hungrig. Lyckligtvis tycks de små krogarna älska att servera sina traditionella rätter till turister. Speckknödel (som en bacon-dumpling) står högst på min lista över favoritmat från resan. Detta tätt följt av Wiener Tafelspitz (kokt biff, ofta serverad med pepparrotssås). En annan av mina favoriter är aprikos-dumplings från Wachau. Dessa aprikos-dumplings är bäst serverade på någon av nedre Österrikes unika, underbara vingårdar. Stenmurar sträcker sig över de böljande kullarna som lockar med sina frukter: saftiga druvor för högkvalitativt vin och välsmakande aprikoser.

Mängden högkvalitativt vin är större i Wachau än i många andra regioner. Jag kan inte låta mig själv gå miste om chansen att smaka en droppe eller två av den lokala produkten när jag är på själva platsen där den växer. Trots allt, om jag ska bekanta mig med en region vill jag göra det ordentligt, med alla mina sinnen.

Semestern passerar hastigt. I dess slutskede välkomnar Wien mig med sin unika charm och firar mig för min första avklarade semester på två hjul. Jag har inte bara cyklat 350 km, utan tar även med mig en samling värdefulla upplevelser av ren glädje. När jag sitter på hotellets säng i Wien, precis efter jag avslutat min resa, ser jag redan över en karta för att finna destinationen för min nästa cykelresa. Jag har läst att det finns några storslagna stigar på den spanska ön Mallorca, för den som gillar att cykla.

Karta Donau cykelsemester

En överblick över Donaus cykelväg

• Längd: ca. 350 km
  • Startpunkt i Österrike: Passau
  • Destination: Wien
  • Svårighetsgrad: lätt
  • Bästa tidpunkten: April till Oktober

Tips! Kontakta gärna Edith på kontoret - hon är från Österrike och känner Donau cykelvägen mycket bra.

Våra aktiva resor längs Donau

Lätt
Österrike

Båtcykling Passau-Wien-Passau, MS Katharina

8 dagar | på egen hand